Tv

Her finder du spørgsmål og svar på tv.

Hvis du ikke finder svar på netop dit spørgsmål, så skriv til os med det samme - du finder chatten til højre på siden.
 

Tilbage til Kundeservice

Generelt

Bør jeg slukke for tv-boksen?

Når tv-boksen tilsluttes strøm, henter den sine programmer og får forbindelse til tv-portalen. Dette tager nogle minutter.

Lad tv-boksen stå tændt eller sæt tv-boksen på standby ved at bruge on/off-knappen på fjernbetjeningen til tv-boksen.

Du bør tage stikket ud af kontakten, hvis du er bortrejst i en længere periode.

Hvilken type tv-bokse har Altibox?

Hos Altibox har vi 5 slags tv-bokse.

Vores HD Ready-bokse hedder enten VIP-1910 / 1003 fra Motorola eller iCAN-2810 ADB. Alle vores HD Ready-tv-bokse kan tilsluttes med HDMI-kabel eller scart.

Derudover har vi harddiskoptagerne VIP-1960 / 1963. Med en harddiskoptager kan du se et program, mens du optager op til to andre, og du har også mulighed for at aktivere serie-optag. Disse er også HD Ready og tilsluttes med HDMI-kabel eller scart.

Hvad betyder knapperne på fjernbetjeningen?

Fjernbetjening

Advarsel på tv: Low battery level

Får du advarslen 'Low battery level' op på skærmen, er dit batteri i fjernbetjeningen ved at løbe tør.
Batteritypen CR 2025 kan købes i de fleste supermarkeder eller elektronikforretninger.

Hvad betyder prikkerne ved opstart af tv-boksen?

Prikkerne viser, hvor langt tv-boksen er kommet i opstartsprocessen.

  • Hvis 1. prik bliver gul, betyder det, at tv-boksen ikke har forbindelse til fiberboksen eller at tv-boksen ikke er registeret i vores system. Tjek netværkskablet eller kontakt kundeservice på tlf. 70 300 600.
  • Hvis 1. prik bliver rød, betyder det, at tv-boksen ikke har forbindelse til fiberboksen. Tjek netværkskablet.
  • Hvis 3. prik bliver gul, og derefter rød, kontakt da kundeservice på tlf. 70 300 600.
  • Når 4. prik bliver grøn, har tv-boksen hentet den information, den behøver for at kommunikere rigtigt med tv-serveren.

Hvor lang bindingsperiode har jeg på tv?

Ved køb af alle tv-pakker er bindingsperioden 6 mdr. Efter bindingsperiode er opsigelsesperioden 1 måned + løbende måned.

Hvordan bestiller jeg flere tv-bokse?

Kontakt kundeservice på tlf. 70 300 600 eller send os en mail på info@altibox.dk for at bestille ekstra tv-bokse.

Hvilket udstyr skal jeg returnere ved opsigelse?

Her finder du en liste over, hvad der fulgte med, da du fik udleveret din tv-boks. Du skal returnere det udstyr, som står på listen og meget gerne i original emballage.

Har du spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os på tlf. 70 300 600. Vi har åbent alle hverdage fra kl. 8.30 –18.00

Indhold i kassen:

VIP-1510 – Grå boks 

  • 1. stk STB Type Motorola 1510
  • 1. stk scartkabel
  • 1. stk netværkskabel
  • 1. stk fjernbetjening
  • 1. stk strømkabel + forsyning

VIP-1910 – Sort HD Ready boks 

  • 1. stk STB Type Motorola 1910
  • 1. stk scartkabel
  • 1. stk netværkskabel
  • 1. stk fjernbetjening
  • 1. stk strømkabel + forsyning
  • 1. stk HDMI-kabel

VIP-1960 – Sort HD Ready boks m. harddiskoptager

  • 1. stk STB Type Motorola 1960
  • 1. stk scartkabel
  • 1. stk netværkskabel
  • 1. stk fjernbetjening
  • 1. stk strømkabel
  • 1. stk HDMI-kabel

Skal jeg have et digitalt tv for at se tv fra Altibox?

Det behøver du ikke, da du kan bruge de fleste almindelige tv. Det eneste krav er, at dit tv har en scart-indgang. Bestiller du tv fra Altibox, medfølger en tv-boks og en fjernbetjening.

Tv-boksen sørger for at omsætte det digitale tv-signal til dit nuværende tv.

For at kunne se HD-TV, skal dit tv være HD Ready. Du får leveret en HD-tv-boks fra Altibox, og du skal tilslutte HD-tv-boksen til dit tv med et HDMI-kabel.

Kan jeg ombytte min nuværende tv-boks til en tv-boks med optagefunktion?

Til dit tv-abonnementet hører en tv-boks uden optagefunktion.

Du kan bestille en tv-boks med optagefunktion for et engangsbeløb på 399,- + 49,- pr. md.
Samtidigt beholder du din almindelige tv-boks til normal pris.

Hvis du ønsker at bestille en ekstra tv-boks, kan du kontakte kundeservice på tlf. 70 300 600 eller sende en mail på info@altibox.dk.

Licens

Medielicensen er obligatorisk for alle, der ejer et tv, en pc eller en radio, og licensen er et mellemværende mellem dig og Danmarks Radio.

Hvorfor skal jeg betale ekstra for CANAL+ til ekstra bokse?

C More+  kræver betaling for hvert tv, der viser C More+ kanalerne. Det er på samme vilkår, som på C More+ via parabol, hvor man også betaler pr. boks. Den første boks er med i prisen for kanalen.  Du betaler 100 kr. pr. ekstra boks, hvor du ønsker at se C More+, udover prisen for leje af boksen. For øvrige kanaler betaler man kun lejeprisen for ekstra bokse.

Hvorfor har jeg ingen lyd på tv-kanalerne?

Hvis du kan få billede på tv-kanalerne - men ingen lyd, ligger problemet i langt de fleste tilfælde lokalt hos dig. Se nedenfor hvad fejlen kan skyldes:
 

  • Tv-boksen eller dit tv er sat til 'Mute'
  • Der er skruet ned for lyden på tv-boksen og/eller dit tv
  • Scartkablet mellem tv-boks og tv er ikke korrekt tilsluttet

Kontrollér at scartkablet sidder korrekt i tv-boksen og dit tv. Test eventuelt med et andet scartkabel.

Kan jeg optage på andre kanaler end den jeg ser?

Hvis du ønsker at optage tv, kan du bestille vores tv-boks med optagefunktion. Med den kan du optage et program, selvom du ser et andet.

Ønsker du at bestille en tv-boks med optagefunktion, skal du kontakte kundeservice på tlf. 70 300 600 eller på info@altibox.dk

Se flere spørgsmål

Indstillinger

Hvordan opsætter jeg tv-format til HDMI?

Tv-boksen fra Altibox leveres med HDMI- og scart-udgang. Bruger du scart-indgangen på dit tv, behøver du ikke foretage ændringer i video-opsætningen. Hvis du vil bruge HDMI-udgangen for at kunne modtage HD-signaler på dit tv, skal du lave en ændring i tv-boksens opsætning.

Genstart tv-boksen ved at tage strømmen fra og sæt strømmen til igen.

Når tv-boksen begynder at starte op og kommer til første prik (gul), trykkes på MENU-knappen på fjernbetjeningen til tv-boksen.

Du vil nu komme ind i opsætningen for Firmware Configuration og du kan her vælge hvilken type Video Output og TV-system, som du ønsker at bruge.

Tryk på OK-knappen på fjernbetjeningen for at komme ind i "Video-menuen".

Tryk pil ned på fjernbetjeningen for at komme til "Video Output Selection". Tryk herefter på  OK-knappen for at aktivere den.

Brug piltasterne på fjernbetjeningen til at vælge korrekt video-indstilling – se billedet ovenfor.

Vælg 1080i under HDMI for HD-signal Vælg RGB under scart, hvis tv´et ikke er tilkoblet HDMI. Bemærk at alle tv-apparater ikke understøtter alle formater. Det kan derfor være nyttigt at tjekke flere alternativer, hvis du er usikker på hvilket format, du skal bruge.

Tryk på OK-knappen på fjernbetjeningen for at aktivere valget.

Brug piletasterne for at gå til "Exit" i menuen til venstre og tryk på OK-knappen.

Tryk derefter på "Save and Reboot".
Du afslutter dermed registreringen og tv-boksen vil genstarte. Når tv-boksen starter op, vil den have korrekt videoindstilling og sende signalet ud på HDMI-udgangen. Hvis tv-billedet ikke kommer rigtigt op, kan det  skyldes, at tv'et ikke er kompatibelt med den valgte video-opsætning. Du kan så i stedet prøve med et af de andre valg.

Har du spørgsmål, er du velkommen til at kontakte kundeservice på tlf. 70 300 600. Vi har åbent alle hverdage fra kl. 08.30 – 18.00.

Hvordan ændrer jeg billedformat?

"Indstillinger" finder du på tv-portalen ved at navigere dig nedover menuen under "Tjenester". Under indstillinger kan du vælge "Lyd / billede".

Flere af de større kanaler sender sit format i bredformat (widescreen 16:9). Har du et traditionelt tv med 4:3-format kan du indstille tv-boksen, så den tilpasser bredformatsendingene uden, at billedet bliver vist med forkerte proportioner (billedet skaleres ned i størrelse, men beholder de korrekte proportioner).

Hvordan ændrer jeg lydopsætning?

"Indstillinger" finder du på tv-portalen ved at navigere dig nedover menuen under "Tjenester". Under indstillinger kan du vælge "Lyd / billede".

Du kan vælge mellem to typer lydopsætninger; analog eller digital / SPDIF. Analog er det mest anvendte, og giver lyd via scart / HDMI til dit TV. Vælger du digital / SPDIF, vil kanaler, som sender digital lyd, kun sendes til denne udgang. Stereosignalet sendes fortsat til scart.

Hvordan ændrer jeg sprog?

"Indstillinger" finder du på tv-portalen ved at navigere dig nedover menuen under "Tjenester". Under indstillinger kan du vælge "Sprog".

Du kan vælge forskellige sprog som menusprog, lydsprog og sprog i undertekster. Muligheden for at vælge sprog og undertekster er kanalafhængig. Du kan også prioritere lydsprog og give tv-boksen mulighed for at vælge det sprog, du har prioriteret.

Jeg mangler undertekster på én eller flere kanaler, hvordan løser jeg dette?

Følgende kan løse problemet:

Sluk for TV-boks.
Tænd for TV-boks.

Tryk på 'Portal' på din fjernbetjening, for at åbne tv-portalen.

Her kan du under 'Tjenester', bladre ned til 'Indstillinger/Innstillinger' og trykke 'OK'.

Herefter vælger du 'Sprog/Språk'. Her tilretter du sprog, som følger:

Menu sprog: Dansk
Talesprog - primær: Dansk
Talesprog - 2. valg: Engelsk
Undertekster - 1. valg: Dansk
Undertekster - 2. valg: Engelsk

Hver opmærksom på, at der er vinget flueben af i 'Aktivér undertekster'. Tryk herefter på den røde knap for at gemme og lukke.

Hvorfor mister tv-boksen billedet efter 3. prik under opstart?

Bruger man HDMI-kabel, skal udgangen aktiveres i firmware-menuen.

  1. Tag strømmen fra den givende tv-boks og hold menu-knappen inde på fjernbetjeningen under oppstart.
  2. Vælg så korrekt HDMI-indstilling.

TV-billedet på svart er blevet dårligt, hvorfor?

I firmware-menuen kan du indstille, om scart skal være RGB, S-video eller video.

RGB giver det bedste billede og video det dårligste. Som regel er der kun én scart-indgang på tv, som understøtter RGB.

Se flere spørgsmål

Tilkoblinger

Hvor mange tv-bokse kan jeg koble til fiberboksen?

Du kan tilslutte op til fire tv-bokse til fiberboksen.

Har du tv-bokse uden optagefunktion, kan du tilslutte fire bokse.

Har du tv-bokse med optagefunktion, kan du tilslutte to tv-bokse med optagefunktion og to almindelige tv-bokse.

Hvordan tilslutter jeg mere end én tv-boks til fiberboksen?

Hvis du vil tilslutte 2 tv, kan du bruge TV 1 og TV 2 udgangen i fiberboksen. Herfra trækker du blot et netværkskabel til hver af de to tv-bokse.

Ønsker du at tilslutte mere end to tv til fiberboksen, skal du købe en netværksswitch. Du kan købe switchen i alle almindelige computerbutikker. Den skal have en kapacitet på 100 Mbit fuld duplex på alle porte.

Du skal trække et kabel fra fiberboksens TV 1 eller TV 2 stik til switchen. Fra switchen trækker du netværkskabler videre til det antal tv (max. 4 i alt i husstanden), som du ønsker at tilslutte din fiberforbindelse.

Hvordan kobler jeg tv-boksen til fiberboksen?

Tv-boksen kobler du til i "TV" porten på fiberboksen med et normalt "Kategori 5 E" netværkskabel.

Kan jeg koble lyd til fra tv-boks til stereoanlægget?

Ja, du kan bruge enten phonoudgangene, SPDIF-udgangen (digital koaksial) eller den optiske (digitale) udgang (hvis tilgængelig). Bemærk at du skal ændre indstillingene via portalen for at aktivere de digitale udgange.

Bør jeg bruge scart eller HDMI?

HDMI er digitale signaler, som giver bedre billede og lyd. Derimod er det kun nyere tv, der har HDMI-indgang. HDTV er kun tilgængelig via HDMI.

Se flere spørgsmål

Tjenester og filmleje

Hvordan lejer jeg film (VOD)?

VOD står for Video On Demand. Det vil sige, at du kan leje og se film på tv, når ønsker det.

  1. Tryk på gul knap på fjernbetjeningen
  2. Vælg kategori
  3. Vælg den ønskede film
  4. Se trailer eller tryk gul knap for at leje filmen

Hvor langt frem i tiden kan man registrere en optagelse?

Man kan registrere optagelse af alle programmer, som findes i Tv-guiden blandt dine tilgængelige programmer. EPG (Elektronisk Program Guide) er opdateret 7 dage frem i tiden.

OBS! Hvis du har sat din tv-boks til at optage en serie, vil den automatisk starte optagelsen ved hvert afsnits start.

Hvor mange timer kan jeg optage?

Dette varierer noget fra kanal til kanal. Harddisken er på 320GB og rækker til ca. 120 timers optagelse.

Kan jeg leje en film, mens jeg optager?

Ja, optagelsen foregår i baggrunden. Du kan også leje en film, selvom du har sat optageren til at optage senere, imens filmen kører.

Kan jeg optage 2 programmer samtidig?

Ja, du kan sætte en optagelse fra den elektroniske tv-guide eller fra web (planlagt optagelse) i gang samtidig med, at du optager kanalen, som du ser (direkte optagelse).

Kan jeg optage HD-kanaler?

Ja, det er intet problem at optage kanaler med HD-kvalitet.

Vil optagelsen starte/fortsætte selv om jeg slukker tv-boksen med fjernbetjeningen (standby)?

Ja, optagelsen foregår i baggrunden, også selvom tv-boksen står på standby.

Se flere spørgsmål