Internet

Her finder du spørgsmål og svar på internet. 

Hvis du ikke finder svar på netop dit spørgsmål, så skriv til os med det samme - du finder chatten til højre på siden.
 

Tilbage til Kundeservice

Generelt

Jeg kan ikke komme på internettet - hvad gør jeg?

Start med at gøre følgende:

  • Tag strømmen fra fiberboksen i ca. 15 sekunder
  • Tag strømmen fra din trådløse router, hvis du har en sådan
  • Luk alle programmer og sluk computeren

Og derefter:

  • Tilslut strøm til fiberboksen
  • Tilslut strøm til din trådløse router
  • Tænd computeren igen


Benytter du en router, skal du teste internetforbindelsen uden om denne. Det gør du på følgende måde:

  • Tilslut computeren direkte til fiberboksens pc-udgang.

Bemærk at der går 15 min, før internetforbindelsen kan bruges på et nyt netværksudstyr (pc, router etc.).

Virker internetforbindelsen ikke, når computeren er sluttet direkte til fiberboksens pc-udgang, bør du teste med et andet netværkskabel for at udelukke, at problemet skyldes en fejl på kablet.

Antivirus- og firewallprogrammer kan i visse tilfælde blokere for adgang til internettet. Derfor anbefaler vi, at du deaktiverer antivirus og firewall og på ny forsøger at komme på internettet.

Hvis ovenstående ikke løser problemet, kan du kontakte kundeservice på tlf.  70 300 600.

Hvor mange computere kan jeg koble til fiberboksen?

Som udgangspunkt kan du tilkoble en enkelt enhed til fiberboksens PC-udgang vha. et netværkskabel.
Hvis du har en fiberboks med indbygget routerfunktion, kan du tilkoble flere enheder ved at kable igennem en switch, der fordeler signalet ud til de respektive enheder på netværket, eller ved at benytte det trådløse netværk, der stilles til rådighed.

Hvilke DNS-servere bruger I?

DNS-serverne er:
Primær: 81.167.36.5
Sekundær: 81.167.36.12

Tilbyder I reverse dns (rDNS)?

ReverseDNS kan vi kun tilbyde vores erhvervskunder.

Hvordan tester jeg min hastighed?

For at måle hastigheden på din bredbåndsforbindelse, skal du gøre følgende:

  • Tilslut en PC direkte til fiberboksens PC-udgang

Benytter du en router, skal internetforbindelsen testes uden om denne.
Tilslut en PC direkte til Fiberboksens PC-udgang.

  • Scan PC'en for virus og spyware
  • Luk alle programmer, der kører på din PC
  • Kør testprogram ved at klikke på dette link:

tjekditnet.dk

Lever resultatet ikke op til den internethastighed, du har bestilt, skal du kontakte kundeservice på tlf. 70 300 600 i hverdage mellem 08.30 - 18.00.

Kan jeg opgradere min hastighed for f.eks. en weekend?

Det er desværre ikke muligt, dog kan vi tilbyde at opgradere din hastighed og nedgradere den igen pr. løbende måned +1 måned (altså til udgangen af den næstkommende måned). Kontakt kundeservice på tlf. 70 300 600.

Hvad koster det at ændre min hastighed?

Det er gratis at ændre hastighed. Kontakt kundeservice på tlf. 70 300 600 eller skriv til os på info@altibox.dk

IP-adresse (dynamisk og fast)

Der bliver tildelt én offentlig IP-adresse per abonnement. Skal du bruge flere PC'ere på internetforbindelsen, skal du tilslutte en router til fiberboksen eller have en fiberboks med indbygget routerfunktion aktiveret.

IP-adressen kan nogle gange skifte (dynamisk). Dette vil for langt de fleste ikke være et problem. Man opdager ikke, når systemerne skifter IP-adresse.

For nogle vil det være en god idé at have en fast IP-adresse. Det kan være, fordi man arbejder hjemmefra, og it-afdelingen i virksomheden kræver, at man altid har den samme IP- adresse.

Det kan også være, man har sin egen server hjemme, som håndterer hjemmeside, e-mailserver eller andre ting. I dette tilfælde vil det også være en fordel at have en fast IP-adresse.

Flere spørgsmål til IP-adresse? Send en besked eller ring på 70 300 600.

Se flere spørgsmål

E-mail

Hvad er Altibox´ post-servernavne?

Indgående (IMAP): imap.altiboxmail.dk
Udgående: smtp.altiboxmail.dk

Hvis din e-mailadresse ikke er fra Altibox,  men du har brug for at sende fra den, skal du bruge følgende udgående server:smtp.altiboxmail.dk.

Det er ikke muligt at opsætte sin egen smtp-server på en forbindelse fra Altibox.

Hvordan sender jeg e-mail fra mit e-mail-program med min Altibox e-mail-konto, når jeg er tilkoblet internettet via en anden forbindelse end Altibox? (På ferie, med mobilen osv).

For at dit e-mail-program eller din telefon skal kunne sende e-mail via Altibox' e-mail servere, når du ikke er hjemme, skal du opsætte dit system til at sende via Sikker SSL. Hvordan det gøres afhænger af dit e-mail-program eller din mobiltelefon. De oplysninger, du skal bruge, står nedenfor:  Eksempel med SSL kryptering:

Indgående server: pop.altiboxmail.dk (TCP Port 110) eller imap.altiboxmail.dk (TCP Port 110)

Brugernavn: dinadresse@altiboxmail.dk Kodeord: "Dit kodeord"

 

Udgående server: smtp.altiboxmail.dk (TCP Port 465)

Brugernavn: dinadresse@altiboxmail.dk Kodeord: "Dit kodeord"

 

Altibox yder support på følgende e-mail-programmer: Outlook Express, Microsoft Outlook, Windows Mail og Windows Live mail. Vi kan desværre ikke yde support på opsætning af e-mail på diverse mobiltelefoner. 

Kan jeg beholde min nuværende e-mail-adresse?

Det afhænger af, hvilken type e-mail-adresse du har. Man kan dele e-mail-adresser op i tre kategorier:

1. Gratismail (F.eks.: @hotmail.com, @sol.dk, @ofir.dk, @yahoo.dk etc.)
Disse typer mailadresser kan du altid bruge, uanset hvilken internetudbyder du har.

2. Dit eget domæne (Eks.: @voresfamilie.dk, @malermesteren.com etc.)
Disse typer e-mail-adresser kan du altid bruge, uanset hvilken internetudbyder du har. Du ejer selv maildomænet og ønsker du support af din mailkonto, skal du rette henvendelse til det webhotel, der hoster dit domæne.
I visse tilfælde kan du bruge Altibox' postserver til udgående post (SMTP) til at sende e-mails igennem. Navnet på serveren er smtp.altiboxmail.dk

3. Leveret fra internetudbyder
Hvis du i forbindelse med et internetabonnement har fået tildelt en e-mail-adresse, vil denne sandsynligvis ophøre, når du opsiger dit internetabonnement hos din tidligere udbyder. Dette er uden for Altibox' indflydelse.
I visse tilfælde kan du bruge Altibox' postserver til udgående post (SMTP) til at sende e-mails igennem. Navnet på serveren er smtp.altiboxmail.dk

Altibox blokerer ikke for brug af e-mail-adresser, der ikke hører under Altibox. Vi yder blot ikke support på disse e-mail-adresser.

Hvor store e-mails kan jeg sende?

Du kan maksimalt sende e-mails på 50 MB.
Du skal dog være opmærksom på, at mange ikke kan modtage e-mails af denne størrelse.

Hvad er mit e-mail brugernavn/kontonavn?

Hvis du har en e-mail-adresse fra Altibox, skal du bruge din e-mail-adresse som "Kontonavn / brugernavn" i dit e-mail-program.

Mit e-mail-program melder fejl

Hvis dit e-mail-program efter opsætningen melder fejl, kan det tyde på, at du har tastet noget forkert.

Det er vigtigt, at alt under opsætningen er skrevet 100 % korrekt.

Du kan også fjerne den pågældende konto og prøve igen.
(OBS! husk at tage en backup af dit mailarkiv)

Min e-mail er ikke nået frem?

Hvis din e-mail ikke når frem til modtageren, kan det skyldes flere ting:

Hvis du ikke får en e-mail fra "Postmaster":
E-mailen er sendt ud af vores net, hvorfor modtageren skal kontakte sin udbyder.
Derudover skal modtageren kigge i sin "Spam" eller "Uønsket post" mappe og se om den kan være havnet der.
Derudover skal man være opmærksom på, at der nogle gange kan gå noget tid, før e-mailen når frem til modtageren.

Hvis du får en e-mail fra "Postmaster":
Der kan være flere ting i vejen. Det kan evt. skyldes, at den e-mail du sender, er for stor (Maks 50MB).
Derudover kan det skyldes, at e-mail-adressen, som du prøver at sende til, ikke kunne findes.

Hvor mange e-mail-adresser kan jeg have?

Hos Altibox kan du oprette op til 5 e-mail-adresser.

Hvor opretter jeg e-mail-adresser?

Du skal logge ind på Mit Altibox. Her kan du oprette og redigere e-mail-adresser.

Tilbyder Altibox webmail?

Du kan sagtens bruge Webmail til din Altibox e-mail-adresse.
Du kan finde adgang til webmail på vores hjemmeside fra forsiden nederst til venstre.

Se flere spørgsmål

IPv6

Hvordan tjekker jeg, om jeg har IPv6?

Den nemmeste måde er at gå ind og tjekke på test-ipv6.com

Jeg har en ZyXEL P2812 fordelerboks, men jeg ser ikke muligheden for at slå IPv6 til på 'Mit Altibox'

Tag kontakt til vores kundeservice på 70 300 600, så hjælper de dig med at løse problemet.

Jeg har slået IPv6 til, men jeg får ikke en IPv6-adresse?

Tag kontakt til vores kundeservice på 70 300 600, så hjælper de dig med at løse problemet.

Hvor stort et IPv6 range får jeg?

Når du får IPv6 via 6rd, vil du få et /47 range.

Hvad er IPv6?

IPv6 står for Internet Protocol, version 6. Det er en protokol, som er beregnet til at erstatte den nuværende version IPv4. En af de vigtigste fordele, med IPv6 mod IPv4 er, at IPv6 har næsten ubegrænset antal IP-adresser. Andre forbedringer inkluderer mere effektiv routing og automatisk adresse-konfiguration.

Overgangen til IPv6 forventes at tage ret lang tid, hvorfor IPv4 og IPv6 vil eksistere side om side i nogle år frem i tiden.

Hvad er 6rd?

Alle Altibox-kunder kan i dag bruge IPv6 via teknologien 6RD. Vi har i Altibox valgt at bruge denne teknologi, da ikke alt netværksudstyret i vores netværk understøtter native IPv6 endnu. Vi er i fuld gang med at udskifte og opdatere udstyret, så IPv6 inden for en overskuelig fremtid understøttes native.

Læs mere om teknologien 6rd på: http://en.wikipedia.org/wiki/IPv6_rapid_deployment

Se flere spørgsmål

Overdragelse

Kan jeg overdrage mit abonnement?

Hvis du er privatkunde, kan du overdrage dit abonnement til en anden privatperson, der allerede bor på adressen. Er der tale om en ny kunde, der flytter ind, skal dit abonnement opsiges, og den nye kunde skal bestille på ny.
Overdragelsen skal ske ved at udfylde et overdragelsesdokument og indsende det pr. brev til Altibox.
Se flere detaljer om overdragelsen i overdragelsesblanketten.

Opsigelser

Hvordan kan jeg opsige mine produkter hos Altibox?

Hvis vi skulle være så uheldige, at du ønsker at opsige dine produkter hos Altibox, skal du ringe til vores kundeservice på tlf. 70 300 600.

Her vælger du valgmulighed nummer 4 - så bliver du stillet igennem til en af vores medarbejdere.

Hvordan ved jeg, at I har modtaget opsigelsen?

Du vil modtage en bekræftelse, når Altibox har håndteret din opsigelse. Der kan gå op til 5-10 dage fra, at vi har modtaget din opsigelse.

Kan jeg trække min opsigelse tilbage?

Ja, du skal blot kontakte kundeservice på tlf. 70 300 600.

Annulleringer

Jeg ønsker at annullere min bestilling, kan jeg det?

Hvis dit område endnu ikke er godkendt, kan du til enhver tid annullere din bestilling. Er dit område godkendt, og har du modtaget en ordrebekræftelse, skal annulleringen ske senest 14 dage efter modtagelse af ordrebekræftelsen.

Hvordan kan jeg annullere min bestilling hos Altibox?

Hvis vi skulle være så uheldige, at du ønsker at annullere din bestilling hos Altibox, skal du ringe til vores kundeservice på tlf. 70 300 600.

Når du ringer op, taster du 1 ved første valgmulighed og derefter 4 - så bliver du stillet igennem til en af vores medarbejdere.

Hvordan ved jeg, at I har modtaget annulleringen?

Du vil modtage en bekræftelse, når Altibox har håndteret din annullering. Der kan gå op til 5-10 dage fra, at vi har modtaget din annullering.

Kan jeg fortryde min annullering?

Ja, du skal blot lave en ny bestilling.

Klagesager

Er du ikke enig i Altibox' afgørelse?

Klagesager – hvis du ikke er enig i Altibox' afgørelse.

Hvis du ikke er enig i Altibox' afgørelse af din klage, har du mulighed for at få din sag behandlet af Teleankenævnet.

Teleankenævnet behandler forbrugsklager og andre klager vedrørende fastnettelefoni, mobiltelefoni og internet. Klagen skal dreje sig om en tjenesteydelse, f.eks. et abonnement. Klager over fysiske varer skal sendes til Forbrugerklagenævnet. Kun i særlige tilfælde behandler Teleankenævnet klager fra erhvervsdrivende. Læs mere på nævnets hjemmeside.

Teleankenævnet er et privat klagenævn stiftet i 2003. Formanden for nævnet er landsdommer. Derudover deltager to medlemmer udpeget af Forbrugerrådet og to medlemmer udpeget af teleudbyderne.

Før Teleankenævnet kan behandle din klage, skal Altibox have taget stilling til den. Det koster 150 kroner at få nævnet til at behandle en klage. Hvis du får helt eller delvist medhold, får du pengene tilbage.

På Teleankenævnets hjemmeside kan du se principielle og retningsgivende afgørelser samt indgive din klage online. Læs mere på Teleankenævnets hjemmeside.