Altibox opgraderer din e-mailløsning

NYHED: Vi opgraderer din e-mailløsning, for at give dig en bedre, mere fremtidssikret og sikre e-mailløsning.

Ændringen vil stortset kun påvirke dig, der bruger Altibox e-mail via Webmail, men vi anbefaler alle at læse informationen nedenfor.

Hvad skal du gøre?

Det vigtigste først: Altibox sikrer, at alle dine afsendte og modtaget e-mail, inkl. vedhæftningen, din adressebog og indholdet i din kalender, automatisk overføres uden du skal gøre noget.

MEN: Du bør undgå at lægge nye kalenderaftaler eller tilføje nye kontakter ind dage før vi opgraderer e-mailløsningen. Det vil sige 15/11 – 2022, da disse ikke vil blive overført.
 

Bruger du din Altibox e-mailløsning ved at logge på Webmail og har opsat regler for videresending til en anden e-mailadresse, så skal dette opsættes igen, når opgraderingen er sket den 15/11 – 2022. Hvis du bruger Outlook eller en lignede tjeneste, ændres der ikke noget i den opsætning i forbindelse med opgraderingen.

Signatur, autosvar og regler der er lagt ind på Webmail, skal ligeledes opsættes igen. Er du MAC-bruger, skal du godkende et nyt certifikat når du første gang logger ind efter opgraderingen.

Positiv ændring
Vi håber og tror at denne ændring er positiv for alle, som bruger Altibox e-mail via Webmail. Løsningen vil fremover være mere sikker, mere fremtidssikret og mere brugervenlig. Har du behov for yderligere hjælp er du velkommen til at kontakte vores Kundeservice.

Vi anbefaler, at du læser vores betingelser for brug af e-mail, for at undgå, at noget går tabt. Kort sagt – du skal bruge din e-mail for at beholde den fremover.

Du kan læse mere på i sektion med ’Ofte stillede spørgsmål’ herunder.

Mest stillede spørgsmål

  • Hvem gælder dette for?

    Dette gælder kun for dem, der har e-mail-adresser via Altibox eller en af vores partnere.
    Har du en e-mailadresse, der ender på f.eks. gmail.com, outlook.com, hotmail.com yahoo.com, gælder disse oplysninger ikke for dig.

    Det kan du tjekke på Mine sider her: https://www.altibox.dk/mit-altibox
  • Hvad sker der med min e-mail?

    Vi skifter til en ny e-mailtjeneste, der er bedre, mere stabil og sikrere. Når du logger ind, vil den nye e-mail tjeneste se lidt anderledes ud, men ud over det vil der ikke være nogen større ændringer.
  • Hvornår vil denne ændring finde sted?

    Ændringen vil finde sted den 15/11 - 2022.
  • Vil der være nedetid på e-mail eller noget andet relateret til ændringen?

    Nej, det forventer vi ikke.
  • Hvad er nyt i den nye e-mail-tjeneste?

    Muligheden for at aktivere tofaktorgodkendelse er den største nyhed. Det betyder, at du kan aktivere totrinsbekræftelse, når du logger ind på din e-maill, hvor du indtaster din adgangskode som normalt, og derudover får tilsendt en engangskode, du skal godkende, før du er logget ind.  Ellers er det visuelle den største ændring. Det vil se lidt anderledes ud, men ikke så meget, at det er helt ukendt. Nogle elementer, som "skriv ny e-mail" har flyttet sig lidt, og nogle andre småting er lidt anderledes.
    De største ændringer ligger i de tekniske aspekter af tjenesten. Kort sagt har du en sikrere og mere stabil e-mail-tjeneste.

     
  • Vil alt i min indbakke, udbakke, adressebog, kalender og meget mere automatisk blive overført til den nye e-mailtjeneste?

    Dine tidligere sendte og modtagne e-mails (inklusive vedhæftede filer) overføres automatisk, uden at du behøver at gøre noget.
    Det samme gælder for dine e-mailadressebog og dine e-mailkalenderaftaler.  Men hvis du opretter nye kalenderaftaler eller tilføjer nye kontakter til din adressebog dagen før vi skifter e-mailudbyder, vil de nye aftaler ikke blive inkluderet i e-mailtjenesten. Det er derfor vigtigt, at du ikke foretager sådanne ændringer på den 15/11 - 2022.
    Det kan også være nødvendigt at gøre noget ved videresendelsen af opsætning og regler, læs mere om det i næste spørgsmål.

     
  • Skal jeg gøre noget ved videresendelse eller andre indstillinger?

    Hvis du har konfigureret videresendelse fra din Altibox e-mail til en anden e-mailadresse, skal du konfigurere dette igen.
    Hvis du i stedet har oprettet en anden e-mailtjeneste (f.eks. Outlook eller Gmail) til at logge ind på din Altibox e-mail og hente e-mails, behøver du ikke gøre noget. Regler, fraværsmeddelelser og underskrifter, skal også indtastes igen.
    Hvis du bruger din Mac til at læse Altibox e-mail, skal du godkende et nyt certifikat ved første login efter overgangen.
  • Hvorfor foretager I denne ændring?

    Vores gamle e-mailtjeneste var simpelthen forældet, kompliceret at vedligeholde og ikke så sikker, som vi ønskede. Det var på tide at tage vores e-mail ind i fremtiden.
  • Kan jeg beholde min nuværende e-mail-adresse?

    Det afhænger af, hvilken type e-mail-adresse du har. Man kan dele e-mail-adresser op i tre kategorier:
    1. Gratismail (F.eks.: @hotmail.com, @sol.dk, @ofir.dk, @yahoo.dk etc.)

    Disse typer mailadresser kan du altid bruge, uanset hvilken internetudbyder du har.
    2. Dit eget domæne (Eks.: @voresfamilie.dk, @malermesteren.com etc.)

    Disse typer e-mail-adresser kan du altid bruge, uanset hvilken internetudbyder du har. Du ejer selv maildomænet og ønsker du support af din mailkonto, skal du rette henvendelse til det webhotel, der hoster dit domæne.

    I visse tilfælde kan du bruge Altibox' postserver til udgående post (SMTP) til at sende e-mails igennem. Navnet på serveren er smtp.altiboxmail.dk
    3. Leveret fra internetudbyder

    Hvis du i forbindelse med et internetabonnement har fået tildelt en e-mail-adresse, vil denne sandsynligvis ophøre, når du opsiger dit internetabonnement hos din tidligere udbyder. Dette er uden for Altibox' indflydelse.

    I visse tilfælde kan du bruge Altibox' postserver til udgående post (SMTP) til at sende e-mails igennem. Navnet på serveren er smtp.altiboxmail.dk
    Altibox blokerer ikke for brug af e-mail-adresser, der ikke hører under Altibox. Vi yder blot ikke support på disse e-mail-adresser.
  • Jeg har brug for hjælp til noget i min nye e-mailtjeneste – hvordan får jeg det?

    Finder du ikke svar på dit spørgsmål kan du til enhver tid kontakte kundeservice.
  • Hvor gemmes mine data med denne nye e-mailtjeneste?

    Dine data vil blive opbevaret i Danmark, og er således underlagt europæisk databeskyttelseslovgivning.
  • Kan jeg oprette en ny e-mailadresse på Altibox?

    Hvis du har bredbånd fra Altibox, har du e-mailtjenesten inkluderet. Hvis du ikke allerede har en e-mailadresse, kan du oprette én adresse. Gå til ”Mine sider” her for at gøre det.


     
  • Jeg har andre spørgsmål om min e-mail, som jeg ikke kan finde her – hvad gør jeg?

    Denne FAQ er begrænset til spørgsmål om den nye e-mail-tjeneste. Hvis du har andre spørgsmål, er du velkommen til at kontakte kundeservice.
  • Vigtige oplysninger om SMTP-servere

    For dem, der ikke har en e-mailkonto via Altibox, men som bruger vores SMTP-servere til at sende e-mail: Du skal skifte til en anden server i indstillingerne for din e-mailserver. Serveren, der tidligere blev brugt til udgående e-mail, udgår nemlig.
    Du skal derfor besøge dit e-maildomæne for at få adgang til en ny SMTP-server. For eksempel, hvis du bruger Gmail, skal du besøge Googles websted for at finde en ny SMTP-server der.
  • Hvad er tofaktorgodkendelse, og hvordan aktiverer jeg det?

    Tofaktorgodkendelse er en ekstra l sikkerhed for din e-mailkonto, der sikrer, at du er den eneste, der kan få adgang til din konto, selvom andre uautoriserede personer kender din adgangskode. Med tofaktorgodkendelsen logger du ind med din adgangskode, som du kender samt noget, du en engangskode på din telefon.