Hjælp til TV

Her finder du spørgsmål og svar på TV.

Hvis du ikke finder svar på netop dit spørgsmål, så skriv til os med det samme – du finder chatten til højre på siden.

Generelt

  • Bør jeg slukke for tv-boksen?

    Når tv-boksen tilsluttes strøm, henter den sine programmer og får forbindelse til tv-portalen. Dette tager nogle minutter.Lad tv-boksen stå tændt eller sæt tv-boksen på standby ved at bruge on/off-knappen på fjernbetjeningen til tv-boksen.Du bør tage stikket ud af kontakten, hvis du er bortrejst i en længere periode.
  • Hvordan bestiller jeg flere tv-bokse?

    Kontakt salg på tlf. 70 300 600 eller send os en mail på info@altibox.dk for at bestille ekstra tv-bokse.
  • Hvilket udstyr skal jeg returnere ved opsigelse?

    Ved opsigelse af din tv-pakke, skal du returnere din Ibox. Og meget gerne i original emballage hvis muligt. Har du ikke en Ibox, men derimod en anden tv-boks, skal denne ikke sendes retur.
    Har du spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os på tlf. 70 300 600. Vi har åbent alle hverdage fra kl. 8.30 –18.00
  • Skal jeg have et digitalt tv for at se tv fra Altibox?

    Det behøver du ikke, da du kan bruge de fleste almindelige tv. . Bestiller du tv fra Altibox, medfølger en tv-boks og en fjernbetjening.
    Tv-boksen sørger for at omsætte det digitale tv-signal til dit nuværende tv.
    For at kunne se HD-TV, skal dit tv være HD Ready. Du får leveret en HD-tv-boks fra Altibox, og du skal tilslutte HD-tv-boksen til dit tv med et HDMI-kabel.

Indstillinger

  • Kan jeg ændre indstillinger på min tv boks?

    Ja det kan du godt. 
    Du kan både ændre billedformat, lydformat og sprog. 
    "Indstillinger" finder du på tv-portalen ved at navigere dig nedover menuen under "Tjenester". Under indstillinger kan du vælge "Lyd / billede". 
     
    Flere af de større kanaler sender sit format i bredformat (widescreen 16:9). Har du et traditionelt tv med 4:3-format kan du indstille tv-boksen, så den tilpasser bredformatsendingene uden, at billedet bliver vist med forkerte proportioner (billedet skaleres ned i størrelse, men beholder de korrekte proportioner).
     
    Du kan vælge mellem to typer lydopsætninger; analog eller digital / SPDIF. Analog er det mest anvendte, og giver lyd via scart / HDMI til dit TV. Vælger du digital / SPDIF, vil kanaler, som sender digital lyd, kun sendes til denne udgang. Stereosignalet sendes fortsat til scart.
     
    Under indstillinger kan du vælge "Sprog".
    Du kan vælge forskellige sprog som menusprog, lydsprog og sprog i undertekster. Muligheden for at vælge sprog og undertekster er kanalafhængig. Du kan også prioritere lydsprog og give tv-boksen mulighed for at vælge det sprog, du har prioriteret.
  • Jeg mangler undertekster på én eller flere kanaler, hvordan løser jeg dette?

    Følgende kan løse problemet:
    Sluk for TV-boks.

    Tænd for TV-boks.
    Tryk på 'Altibox' på din fjernbetjening, for at åbne tv-portalen.
    Her kan du under 'Tjenester', bladre ned til 'Indstillinger/Innstillinger' og trykke 'OK'.
    Herefter vælger du 'Sprog/Språk'. Her tilretter du sprog, som følger:
    Menu sprog: Dansk

    Talesprog - primær: Dansk

    Talesprog - 2. valg: Engelsk

    Undertekster - 1. valg: Dansk

    Undertekster - 2. valg: Engelsk

    Hver opmærksom på, at der er vinget flueben af i 'Aktivér undertekster'. Tryk herefter på den røde knap for at gemme og lukke.

Tjenester og filmleje

  • Hvorfor virker Amazon Prime Video ikke på tv-boksen?

    Dit internet er højst sandsynligt sat i det såkaldte bridge-mode – det er også det, vi anbefaler når man har et Google-netværk, men hvis du gerne vil have adgang til Amazon Prime Video via tv-boksen, og samtidig beholde et stabilt wifi, så følg guiden herunder:

    1. Log ind på ´Mine sider´

    2. Vælg fanen ’Netværksindstillinger’ og slå bridge-mode fra (internettet forsvinder i et par minutter imens fiberboksen genstarter)

    3. Du bliver herefter bedt om at aktivere wifi-indstillingerne – det skal du normalt gøre, men ikke i dette tilfælde. Du skal bare lukke beskedvinduet og droppe at udføre ændringerne.

    4. Start din router (Google Nest Wifi) og alle de andre enheder, der er tilknyttet dit trådløse netværk, på ny

    5. Nu skulle Amazon Prime Video gerne fungere på din tv-boks, og dit trådløse netværk skulle også fungere normalt igen

    Hvis du ikke ønsker at slå bridge-mode fra, kan du stadig benytte Amazon Prime Video på alle dine smartenheder – du skal blot hente app’en. Du kan oprette dig som kunde lige her: PrimeVideo.com/WatchonAltibox.
  • Hvordan lejer jeg film (VOD)?

    VOD står for Video On Demand. Det vil sige, at du kan leje og se film på tv, når ønsker det.

Tilkoblinger

  • Hvor mange tv-bokse kan jeg koble til fiberboksen?

    Du kan tilslutte op til fire tv-bokse til fiberboksen.


    Udover den tv-boks, der følger med tv-pakken, kan I være 5 enheder på derhjemme på samme tid - og det gælder på alle enheder som ekstra tv-bokse, smartphones, tablets eller vores tv-app. 
  • Hvordan tilslutter jeg mere end én tv-boks til fiberboksen?

    Hvis du vil tilslutte to tv-bokse, kan du bruge TV 1 og TV 2 udgangen i fiberboksen. Herfra trækker du blot et netværkskabel til hver af de to tv-bokse.
    Ønsker du at tilslutte mere end to tv-bokse til fiberboksen, skal du købe en netværksswitch. Du kan købe switchen i alle almindelige computerbutikker. Den skal have en kapacitet på 1000 Mbit fuld duplex på alle porte.
    Du skal trække et kabel fra fiberboksens TV 1 eller TV 2 stik til switchen. Fra switchen trækker du netværkskabler videre til det antal tv-bokse, som du ønsker at tilslutte din fiberforbindelse.