En nysgerrig rejse mod et lavere CO2-aftryk

Et vigtigt skridt i Altibox’ rejse mod at levere internet og underholdning med en lavere klimabelastning er, at vi har udviklet et af branchens allerførste klimaregnskaber. Men faktisk er det ikke vores første skridt mod en bedre klimabalance.

Hos Altibox er vi på en udviklingsrejse, som handler om at tænke klima ind i alle dele af vores værdikæde. Hvert et skridt tæller, og vi bliver hele tiden klogere!

Dataforbrug og klimaaftryk

Dataforbrug og datatransport er en af de store ”usynlige” kilder til CO2-udledning i vores moderne samfund. Klimapåvirkningen relaterer sig overordnet set til to typer af CO2-forbrug:

1. Digitale aktiviteter = Strømforbrug

Strømforbrug som følge af fx streaming, digital underholdning, lagring af data, datatransport, køling af servere m.m. Jo større mængder data, vi transporterer, og jo hurtigere, de skal transporteres – desto større er energiforbruget.

2. Den fysiske infrastruktur = Råmaterialer og produktion

Hver gang vi lagrer og transporterer data, er der ikke blot brug for strøm til fx lysledere og servere, men også for fysiske anlæg. Fx datakabler, routere og bygninger. Selve produktionen af disse bidrager også til klimabelastningen.

Ingen har endnu det fulde overblik over, hvor meget vores dataforbrug i Danmark belaster klimaet. Alligevel er der masser af ting, vi kan gøre for at forbedre balancen. Herunder er nogle af de initiativer, vi arbejder med hos Altibox. Selvom det kan føles som babysteps, er det vigtigt at huske, at man skal starte et sted. Hver lille indsats bringer os tættere på vores mål og skaber grundlaget for større succes i fremtiden.

refurbisment

”Refurbishment” og genanvendelse

I stedet for at kassere og udskifte udstyr, som kommer retur fra vores kunder – fx tv-bokse og routere – gør vi nu en ekstra indsats for at forlænge produktlevetiden. Vi renser, istandsætter og tester udstyret, så vi sikrer, at det igen fungerer 100%. Og ved at genanvende mindsker vi mængden af elektronikaffald.

router_zyxel-2

Kvalitet og lang produktlevetid

Minimering af mængden af elektronikaffald er også et af målene bag vores store fokus på kvalitetsprodukter og -udstyr. Bl.a. søger vi bevidst mod at levere langtidsholdbare og innovative kvalitets-routere, som løbende kan udvikles og opdateres. Dermed udskyder vi tidspunktet for, at produkterne skal udskiftes og erstattes af nye.

elbil

Intern transport

Vi udskifter løbende alle vores firmabiler til elbiler. Og vi overvejer nøje, hvor ofte vi har brug for at mødes til fysiske møder – fx på tværs af landegrænser – og hvornår vi blot kan nøjes med et online-møde.

simkort_mobil

Minimeret plastikforbrug

Selvom mobiltelefoni endnu blot er en lille del af vores forretning, gør det alligevel en forskel, at vi har reduceret plastikforbruget til sim-kort med 50% – ved simpelthen at halvere størrelsen på de kort, vi udleverer.

email_kommunikation

Kommunikation med kunderne

Tidligere udsendte vi op mod 150.000 fysiske breve til vores kunder om året. Denne aktivitet er nu drastisk reduceret, idet vi i dag i langt højere grad kommunikerer via digitale kanaler.