For at måle din hastighed anbefaler vi, at du bruger den gratis app "Speedtest by Ookla" har udviklet. Den findes til både Windows & Mac, og du kan finde den her: https://www.speedtest.net/apps/desktop

 

Før du starter, skal du gøre følgende:

- Genstart alt dit udstyr - både din computer, fiberboks og trådløse router

- Sæt din computer direkte i fiberboksen med et netværkskabel (Cat 5e eller højere)

- Installer app'en "Speedtest by Ookla", som du helt gratis kan hente her: https://www.speedtest.net/apps/desktop

- Sørg for at lukke alle andre programmer på computeren, og start derefter testen

- Tag gerne flere forskellige tests jævnt fordelt på døgnet - og test altid op imod Altibox Ikast

 

Jeg ønsker at teste hastigheden trådløst, hvad gør jeg?

Du kan kun lave en retvisende test med kabel, og vi garanterer også kun hastigheden på kabel. Der kan være mange ting, der spiller ind når forbindelsen bliver trådløs. Hvis du alligevel ønsker at foretage en hastighedstest trådløst, skal du ligeledes bruge den app, som "Speedtest by Ookla" har udviklet. Du kan finde den i både App Store til iPhone/iPad og Play butik til Android.

Placer dig lige ved siden af routeren, og tilslut dig det netværk, der hedder 5G til sidst - da det har den højeste hastighed - og foretag nu testen. 

Jeg måler kun 90-95 Mbit/s begge veje, hvorfor det?

Det tyder på, at forbindelsen mellem din PC og routeren er på 100Mbit/s. I 9 ud af 10 tilfælde er det fordi det netkort, der sidder i computeren maksimalt understøtter 100Mbit/s. I sjældne tilfælde kan det dog også være fordi netværkskablet mellem computeren og routeren er defekt.

Jeg måler ikke den forventede hastighed, hvad skal jeg gøre?

Prøv gerne med en anden computer og et andet netværkskabel for at udelukke, at fejlen ligger der. Hvis det stadigvæk ikke lykkedes at måle den forventede hastighed, så er du velkommen til at kontakte vores kundeservice på tlf. 70 300 600 - vi sidder klar ved telefonerne alle hverdage fra 08.30 - 18.00.